Een essay over waarnemen, kunst als transformatie, en de ontmoeting tussen maker, het publiek en het kunstwerk buiten de traditionele kaders
door Annemijn Rijk / Body of Art
Wanneer ik mezelf als maker introduceer, gaat dat meestal als volgt: “Mijn naam is Annemijn Rijk, ik ben kunstenaar en filosoof en ik maak mijn werk in de Grey Space; de ruimte tussen de black box van theater en de white cube van musea.” Daarna vervolg ik mijn uitleg met meer informatie over mijn nieuwste productie, en dat ik ooit – in een ver verleden- danser was. Hoewel het bij mijn voorstelrondje slechts als inleiding dient, is de ruimte waarbinnen ik mijn werk maak en deel een fundamenteel onderdeel van mijn werkpraktijk. In dit essay duik ik dieper in de relatief onbekende ruimte die voor mij essentieel is voor het uitdragen van mijn visie en missie: De Grey Space.
De weg naar de Grey Space begint met een omleiding, en een stukje theorie. So, buckle up.
Om te ontdekken wat de Grey Space is, moeten we eerst kijken naar wat deze niet is. Dat brengt ons bij twee bekende kunstruimtes, de eerdergenoemde black box van theater en de white cube van musea waar de Grey Space (de naam zegt het al) zich tussenin lijkt te bevinden. (Spoiler: Ik beschouw de Grey Space als een losse ruimte, een ‘third space’, met een eigen bestaansrecht. De Grey Space is er niet omdat er toevallig nog ruimte vrij was tussen het wit en het zwart, maar daarover later meer.)