“Reclaim ownership of the gaze. Undermine the representation of women as beautiful objects created by male artists and enjoyed by male viewers. Use the body to challenge patriarchy and introduce the female gaze.” – Phaidon, 2015
De verhouding tussen lichaam en schoonheid
Macht, de male gaze, kapitalisme: onze maatschappij zit vol met voor normaal aangenomen structurele verhoudingen die gezamenlijk de status quo vormen. De manier waarop we denken, de manier waarop we kijken, zelfs wat we kunnen fantaseren wordt gekaderd door deze structuren waarbinnen de maatschappij vormt krijgt. Choreografe Annemijn Rijk is gefascineerd door hoe het lichaam zich verhoudt tot deze maatschappelijke, vaak verborgen of voor normaal aangenomen kaders. Als ook door hoe het lichaam deze kan uitdagen.
Vanuit het derde thema van haar Body of Art project, het thema “Beauty”, onderzocht ze hoe het lichaam zich vandaag de dag, binnen deze systemen, verhoudt tot schoonheid. Ze ondervond dat voor haar schoonheid gelijk staat aan transparantie. Transparantie in het eerlijk tonen van het lichaam, in de expressie van haar dansers, alsook transparantie in het blootleggen van verborgen, maatschappelijke systemen.
Voor actuele speeldata, kijk in de agenda.
Interesse om Woman’s Work te tonen? Neem contact met ons op.
‘Als choreograaf, danser en mens heb ik zelf ondervonden dat het lichaam een confronterende, maar effectieve bron voor verandering kan zijn. In mijn werk focus ik op de verbindende, ontwapenende en immer communicerende kracht van ons lijf en laat ik het lichaam ons tonen wat het betekent om vandaag de dag mens te zijn.’
Annemijn Rijk
Vanuit de drang om als choreograaf niet alleen het lichaam, maar ook het oog van de kijker én de categorieën tijd en ruimte te choreograferen, creëerde Rijk de levensgrote dansfilm installatie Woman’s Work. Zes schermen tonen zes vrouwen van verschillende generaties en achtergronden. Geïnspireerd door het idee van een catwalk als klemmende metafoor voor het standaard vrouwbeeld, lopen de vrouwen over een smalle, stalen balk op grote hoogte. Vijf schermen tonen hun individuele portretten, hun eigen reis binnen het voor hun dominante systeem. Het zesde scherm toont hun gezamenlijke verzet. Al dansend balanceren ze onderlinge relaties, druk, verwachtingen en manipulatie. De val is onvermijdelijk. Evenals de gedrevenheid om steeds opnieuw te zoeken naar hoe hun buigzame lijf zich kan verzetten tegen de statische, stalen balk.
behind the scenes
Woman’s Work is te zien geweest bij
De installatie Woman’s Work is 6 weken te zien geweest in de projectruimte van het Chassé Theater Breda tijdens BredaPhoto, stond 2 maanden in de Verkadefabriek Den Bosch, 3 weken in Schouwburg Tilburg en was te zien tijdens de Nederlandse Dansdagen Maastricht.
De groepsfilm die onderdeel uitmaakt van de installatie Woman’s Work wordt ook los getoond en is te zien geweest bij:
San Francisco Dance Film Festival- USA, Beirut International Women Film Festival – Beiroet, Stockholm Film Festival – Zweden, Florence Dance On Screen – Italië, NewGrounds: Dance Film Collection – USA, FilmFest by Rogue – USA, International Screendance Festival Of Chile – Chili, Choreoscope Barcelona Dance Film Festival- Spanje, Dance em Foco – Brazilië, Festical Videodanze de Puerto Rico – Puerto Rico, Festical Cinedans – Amsterdam, Cittador International Film Festival Oostenrijk, Swedish International Film Festival – Zweden, Greenwich Film Festival – UK, Festival Audiovisual Origen – Spanje, DanzaTTAck – Tenerife.
De groepsfilm van Woman’s Work won de ‘Jury Gold Award’ op het Cittador Film Festival in Wenen en kreeg een ‘Honorable mention’ op het Greenwich Film Festival.
credits
Genre Dans film installatie – Concept, choreografie & regie Annemijn Rijk – Dans Pauline Roelants, Nicole van den Berg, Izah Hankammer, Revé ter Borg, Caroline Neijendorff-Arhutowski, Yara Meziane el Otmani – Director of Photography Richard Spierings – Muziek Aura Bouw
Gaffer Teun Pulles – 1st AC Casper Fraij, Rohwel de Rot – Grip Björn Schumacher – Sound recordist Joris Geurts – Montage Sander Kuijpers – Grading Frans Suijs – Dramaturgie Nienke Rooijakkers – Kostuum Annemarije van Harten – Visagie Joyce Walia – Line Producer Branded Cinema, Monne Tuinhout – Productie Manager Frederique Rinkens – Productie voorbereiding Rick Hooijberg – Fotograaf Loet Koreman – Turn en-valtraining Chantal Jorna – Filosofische reflectie Catherine Robb – Grafisch ontwerp Tessa Meeus – Producenten Branded Cinema, De Nieuwe Vorst, Chassé Theater Breda
Wordt getoond door en tijdens Chassé Theater, DNA Breda Festival, Stedelijk Museum Breda & Breda Photo, Schouwburg Tilburg, Theater de Nieuwe Vorst – Gemaakt met financiële steun van Chassé Cultuurfonds, Het Fonds Podiumkunsten, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant, Chassé Theater, Theater de Nieuwe Vorst.