NL / EN

Body of Art is een platform en meerjarenproject van choreografe Annemijn Rijk. Tien thema’s, afkomstig uit het boek Body of Art (Phaidon, 2015), bieden ieder een context en richtlijn waar vanuit onderzoek wordt gedaan naar de verhalen die in onze lichamen schuil gaan. Body of Art toont hoe wij vandaag de dag ons mens-zijn via ons lichaam ervaren.



agenda

23 t/m 26 maart
Woman's Work groupfilm @Cinedans Amsterdam
23 t/m 26 maart

Woman's Work groupfilm @Cinedans Amsterdam

Eye Filmmuseum, Amsterdam


cinedans.nl

Eye Filmmuseum, Amsterdam
cinedans.nl
15 april
Lezing Woman's Work & Re:Born bij de Nacht van de filosofie
15 april

Lezing Woman's Work & Re:Born bij de Nacht van de filosofie

Tilburg University


tilburg.nachtvandefilosofie.org

Tilburg University
tilburg.nachtvandefilosofie.org
29 november
Yellow Horizon - Premiere
29 november

Yellow Horizon - Premiere

Theater de Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

Theater de Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
30 november
Yellow Horizon
30 november

Yellow Horizon

Theater De Nieuwe Vorst, tilburg


denieuwevorst.nl

Theater De Nieuwe Vorst, tilburg
denieuwevorst.nl
06 december
Yellow Horizon
06 december

Yellow Horizon

Chassé Theater, Breda


chasse.nl

Chassé Theater, Breda
chasse.nl


t/m 31
Woman's Work expositie versie
t/m 31

Woman's Work expositie versie

Verkadefabriek, Den Bosch


verkadefabriek.nl

Verkadefabriek, Den Bosch
verkadefabriek.nl
04 december
Voorvertoning Re:Born
04 december

Voorvertoning Re:Born

Cinecitta Tilburg


popupcinema.nu

Cinecitta Tilburg
popupcinema.nu
20 t/m 21 december
Re:Born live
20 t/m 21 december

Re:Born live

United-C, Eindhoven


unitedcowboys.net

United-C, Eindhoven
unitedcowboys.net
25 januari
Re:Born live
25 januari

Re:Born live

HERA, Tilburg



HERA, Tilburg

21 t/m 28 februari
Re:Born, als onderdeel van FilmFest by Rogue dance
21 t/m 28 februari

Re:Born, als onderdeel van FilmFest by Rogue dance

Online


roguedancers.com

Online
roguedancers.com
28 februari
Lullaby
28 februari

Lullaby

Theaters Tilburg


theaterstilburg.nl

Theaters Tilburg
theaterstilburg.nl
04 maart
Lullaby
04 maart

Lullaby

Antwerpen, België


madamfortuna.be

Antwerpen, België
madamfortuna.be
05 maart
Re:Born film
05 maart

Re:Born film

Pand-P, Eindhoven


pand-p.nl

Pand-P, Eindhoven
pand-p.nl
06 maart
Re:Born, film
06 maart

Re:Born, film

Film Festival, Denver, Colorado, USA


roguedancers.com

Film Festival, Denver, Colorado, USA
roguedancers.com
21 maart
Annemijn bij Talkshow Cement // CANCELLED
21 maart

Annemijn bij Talkshow Cement // CANCELLED

Verkadefabriek, Den Bosch


festivalcement.nl

Verkadefabriek, Den Bosch
festivalcement.nl
22 maart
Lecture performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
22 maart

Lecture performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Rotterdam


movingfutures.nl

Rotterdam
movingfutures.nl
23 t/m 25 maart
Re:Born op Festival Cement // CANCELLED
23 t/m 25 maart

Re:Born op Festival Cement // CANCELLED

Verkadefabriek, Den Bosch


festivalcement.nl

Verkadefabriek, Den Bosch
festivalcement.nl
28 t/m 29 maart
Wereldpremiere: Re:Born op Cinedans // CANCELLED
28 t/m 29 maart

Wereldpremiere: Re:Born op Cinedans // CANCELLED

EYE, Amsterdam


cinedans.nl
28 en 29 maart is Re:Born te zien op festival Cinedans

EYE, Amsterdam
cinedans.nl
23 t/m 25 april
Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
23 t/m 25 april

Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Korzo, Den Haag


movingfutures.nl

Korzo, Den Haag
movingfutures.nl
28 april
Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
28 april

Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Theater Kikker, Utrecht


movingfutures.nl

Theater Kikker, Utrecht
movingfutures.nl
14 mei
Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
14 mei

Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Nieuwe Vorst, Tilburg


movingfutures.nl

Nieuwe Vorst, Tilburg
movingfutures.nl
17 mei
Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
17 mei

Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Grand Theater, Groningen


movingfutures.nl

Grand Theater, Groningen
movingfutures.nl
06 juni
Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED
06 juni

Lecture Performance Re:Born op Moving Futures // CANCELLED

Podium Bloos, Breda


movingfutures.nl

Podium Bloos, Breda
movingfutures.nl
14 t/m 28 juni
Re:Born op American Dance Festival
14 t/m 28 juni

Re:Born op American Dance Festival

Nasher Museum of Art, USA


americandancefestival.org

Nasher Museum of Art, USA
americandancefestival.org
18 juni
Re:Born live
18 juni

Re:Born live

Club Soda, Tilburg


shop.ikbenaanwezig.nl

Club Soda, Tilburg
shop.ikbenaanwezig.nl
05 t/m 12 juli
Re:Born op American Dance Festival
05 t/m 12 juli

Re:Born op American Dance Festival

Nasher Museum of Art, USA


americandancefestival.org

Nasher Museum of Art, USA
americandancefestival.org
09 juli
Re:Born bij Staycation van Pop Up Cinema + Q&A
09 juli

Re:Born bij Staycation van Pop Up Cinema + Q&A

De Nieuwe Vorst, Tilburg


popupcinema.nu

De Nieuwe Vorst, Tilburg
popupcinema.nu
14 juli
Re:Born bij Staycation van Pop Up Cinema + Q&A
14 juli

Re:Born bij Staycation van Pop Up Cinema + Q&A

Natlab, Eindhoven


popupcinema.nu

Natlab, Eindhoven
popupcinema.nu
15 t/m 28 juli
Re:Born op Dance Days Chania
15 t/m 28 juli

Re:Born op Dance Days Chania

Chania, Greece


dancedays.gr

Chania, Greece
dancedays.gr
17 juli
Re:Born live bij #zomersessies
17 juli

Re:Born live bij #zomersessies

De Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

De Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
03 t/m 06 september
Re:Born at Bucharest International Dance Film Festival
03 t/m 06 september

Re:Born at Bucharest International Dance Film Festival

Bucharest, Roemenië


bidff.ro

Bucharest, Roemenië
bidff.ro
25 t/m 27 september
Re:Born bij Thessaloniki Cinedans International
25 t/m 27 september

Re:Born bij Thessaloniki Cinedans International

Thessaloniki, Griekenland


die-wolke.org

Thessaloniki, Griekenland
die-wolke.org
18 t/m 25 oktober
Re:Born op San Francisco Dance Film Festival
18 t/m 25 oktober

Re:Born op San Francisco Dance Film Festival

San Fransisco, USA


sfdancefilmfest.org

San Fransisco, USA
sfdancefilmfest.org
08 november
Re:Born, film
08 november

Re:Born, film

Film festival, Durham, North Carolina, USA


roguedancers.com

Film festival, Durham, North Carolina, USA
roguedancers.com
20 t/m 22 november
Re:Born bij Dance on Screen 2020 Graz
20 t/m 22 november

Re:Born bij Dance on Screen 2020 Graz

Graz, Oostenrijk


danceonscreen.at

Graz, Oostenrijk
danceonscreen.at
09 t/m 12 december
Re:Born bij Video Opera Danse festival Tunis
09 t/m 12 december

Re:Born bij Video Opera Danse festival Tunis

Tunis, Tunesië



Tunis, Tunesië

12 december
Re:Born bij Stockholm City Film Festival
12 december

Re:Born bij Stockholm City Film Festival

Stockholm, Zweden


stockholmcityfilmfestival.se

Stockholm, Zweden
stockholmcityfilmfestival.se
12 t/m 17 januari
Re:Born bij Multiplié Dance Film Festival
12 t/m 17 januari

Re:Born bij Multiplié Dance Film Festival

Trondheim, Noorwegen


dansit.no

Trondheim, Noorwegen
dansit.no
14 januari
Re:Born live, film, lecture
14 januari

Re:Born live, film, lecture

Chassé, Breda


chasse.nl

Chassé, Breda
chasse.nl
22 t/m 24 januari
Re:Born in Rosendal theater
22 t/m 24 januari

Re:Born in Rosendal theater

Torndheim, Noorwegen


rosendalteater.no

Torndheim, Noorwegen
rosendalteater.no
28 januari
Re:Born, live, film & lecture // CANCELLED
28 januari

Re:Born, live, film & lecture // CANCELLED

Chassé Theater, Breda


chasse.nl

Chassé Theater, Breda
chasse.nl
11 maart
Studio presentatie livestream
11 maart

Studio presentatie livestream

Club Soda & ONLINE


dansbrabant.nl

Club Soda & ONLINE
dansbrabant.nl
20 maart
Premiere Last Resistance // UITGESTELD
20 maart

Premiere Last Resistance // UITGESTELD

De Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

De Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
26 t/m 28 maart
Re:Born bij Festival Cinedans
26 t/m 28 maart

Re:Born bij Festival Cinedans

EYE, Amsterdam


cinedans.nl

EYE, Amsterdam
cinedans.nl
26 t/m 29 maart
Re:Born bij Cinedans online
26 t/m 29 maart

Re:Born bij Cinedans online

Online programma


cinedans.nl

Online programma
cinedans.nl
02 april
Last Resistance // Verplaatst naar online!
02 april

Last Resistance // Verplaatst naar online!

Korzo, Den Haag


movingfutures.nl

Korzo, Den Haag
movingfutures.nl
10 april
Last Resistance // Verplaatst naar online!
10 april

Last Resistance // Verplaatst naar online!

Theater Rotterdam


movingfutures.nl

Theater Rotterdam
movingfutures.nl
16 april
Last Resistance // Verplaatst naar online!
16 april

Last Resistance // Verplaatst naar online!

Grand Theater, Groningen


movingfutures.nl

Grand Theater, Groningen
movingfutures.nl
22 t/m 29 april
Last Resistance bij Moving Futures online
22 t/m 29 april

Last Resistance bij Moving Futures online


movingfutures.nl


movingfutures.nl
28 april
Last Resistance // Verplaatst naar online!
28 april

Last Resistance // Verplaatst naar online!

Theater a/d Rijn, Arnhem


movingfutures.nl

Theater a/d Rijn, Arnhem
movingfutures.nl
28 mei
Last Resistance // Verplaatst naar online!
28 mei

Last Resistance // Verplaatst naar online!

LUX, Nijmegen


movingfutures.nl

LUX, Nijmegen
movingfutures.nl
17 t/m 19 juni
Re:Born bij Dance on Screen, Graz
17 t/m 19 juni

Re:Born bij Dance on Screen, Graz

Graz, Oostenrijk


danceonscreen.at

Graz, Oostenrijk
danceonscreen.at
12 t/m 15 juli
Last Resistance
12 t/m 15 juli

Last Resistance

Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
13 juli
Last Resistance, PREMIERE
13 juli

Last Resistance, PREMIERE

Theater De Nieuwe Vorst


denieuwevorst.nl

Theater De Nieuwe Vorst
denieuwevorst.nl
19 t/m 24 juli
Re:Born bij Beirut International Women Film Festival
19 t/m 24 juli

Re:Born bij Beirut International Women Film Festival

Beirut, Libanon


beirutwomenfilmfestival.com

Beirut, Libanon
beirutwomenfilmfestival.com
21 t/m 23 juli
Last Resistance
21 t/m 23 juli

Last Resistance

Chassé Theater Breda


chasse.nl

Chassé Theater Breda
chasse.nl
08 september
Re:Born, film, live & lecture
08 september

Re:Born, film, live & lecture

Chassé Theater, Breda


chasse.nl

Chassé Theater, Breda
chasse.nl
16 t/m 17 september
Last Resistance
16 t/m 17 september

Last Resistance

De Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

De Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
08 t/m 15 oktober
Re:Born bij Nice Dance Festival
08 t/m 15 oktober

Re:Born bij Nice Dance Festival

Nice, Frankrijk


compagniehumaine.com

Nice, Frankrijk
compagniehumaine.com
14 oktober
Re:Born film & lecture bij Congres CELEVT - 2021
14 oktober

Re:Born film & lecture bij Congres CELEVT - 2021

Amsterdam


celevt.nl

Amsterdam
celevt.nl
13 november
Re:Born, live, lecture & film
13 november

Re:Born, live, lecture & film

Alkmaarse Dansdagen, Alkmaar



Alkmaarse Dansdagen, Alkmaar

16 november
Re:Born, live, lecture & film // CANCELLED
16 november

Re:Born, live, lecture & film // CANCELLED

Kazerne, Eindhoven


brabantc.nl

Kazerne, Eindhoven
brabantc.nl
01 december
Re:Born, live, lecture & film // CANCELLED
01 december

Re:Born, live, lecture & film // CANCELLED

Theater Corrosia, Almere


corrosia.nl

Theater Corrosia, Almere
corrosia.nl
12 t/m 02 december
Body of Art @ De T van Tao expositie
12 t/m 02 december

Body of Art @ De T van Tao expositie

PARK, platform voor visuele kunst


park013.nl

PARK, platform voor visuele kunst
park013.nl
17 december
Re:Born @ de Trauma Academie
17 december

Re:Born @ de Trauma Academie

Celevt, Besloten evenement



Celevt, Besloten evenement

10 maart
Last Resistance
10 maart

Last Resistance

Theater Kikker, Utrecht


theaterkikker.nl

Theater Kikker, Utrecht
theaterkikker.nl
18 t/m 19 maart
Last Resistance
18 t/m 19 maart

Last Resistance

United- C, Eindhoven


unitedcowboys.net

United- C, Eindhoven
unitedcowboys.net
26 maart
Annemijn draagt voor op Moving Futures
26 maart

Annemijn draagt voor op Moving Futures

De Nieuwe Vorst, Tilburg


movingfutures.nl

De Nieuwe Vorst, Tilburg
movingfutures.nl
27 maart
Last Resistance
27 maart

Last Resistance

Theater Ins Blau, Leiden


theaterinsblau.nl

Theater Ins Blau, Leiden
theaterinsblau.nl
24 april
Re:Born live, lecture en film
24 april

Re:Born live, lecture en film

Culturele zondag, Breda


welkominbreda.nl

Culturele zondag, Breda
welkominbreda.nl
31 mei
Re:Born, live, lecture & film
31 mei

Re:Born, live, lecture & film

De Kazerne, Eindhoven


brabantc.nl

De Kazerne, Eindhoven
brabantc.nl
10 juni
Re:Born presentation & film (closed event)
10 juni

Re:Born presentation & film (closed event)

Trauma Academie Celevt, Amstelveen


celevt.nl

Trauma Academie Celevt, Amstelveen
celevt.nl
25 juni
Re:Born live
25 juni

Re:Born live

Ijmuiden


volgt spoedig

Ijmuiden
volgt spoedig
17 augustus
Woman's Work sneakpeak @ Zomersessies
17 augustus

Woman's Work sneakpeak @ Zomersessies

Theater de Nieuwe Vorst, Tilburg


denieuwevorst.nl

Theater de Nieuwe Vorst, Tilburg
denieuwevorst.nl
08 t/m 30 september
Woman's Work
08 t/m 30 september

Woman's Work

Chassé Theater, expo ruimte van 13:30-23:00, doorlopend


womanswork.bodyofart.nl
Van 8 september tot en met 23 oktober.

Chassé Theater, expo ruimte van 13:30-23:00, doorlopend
womanswork.bodyofart.nl
10 september
Woman's Work - Premiere
10 september

Woman's Work - Premiere

Chassé Theater, expositie ruimte


womanswork.bodyofart.nl

Chassé Theater, expositie ruimte
womanswork.bodyofart.nl
23 t/m 09 september
Woman's Work group film @ Rogue Dance Film Fest
23 t/m 09 september

Woman's Work group film @ Rogue Dance Film Fest

Colorado, USA


roguedancer.com

Colorado, USA
roguedancer.com
25 september
Woman's Work lecture
25 september

Woman's Work lecture

Stedelijk Museum Breda


stedelijkmuseumbreda.nl

Stedelijk Museum Breda
stedelijkmuseumbreda.nl
01 t/m 23 oktober
Woman's Work
01 t/m 23 oktober

Woman's Work

Chassé Theater, expositie ruimte, doorlopend van 13:30-23:00


womanswork.bodyofart.nl

Chassé Theater, expositie ruimte, doorlopend van 13:30-23:00
womanswork.bodyofart.nl
07 oktober
Woman's Work lezing over creatieproces door choreograaf Annemijn, 15:00
07 oktober

Woman's Work lezing over creatieproces door choreograaf Annemijn, 15:00

Chassé Theater, Breda


chasse.nl

Chassé Theater, Breda
chasse.nl
07 t/m 08 oktober
Woman's Work groepsfilm@ FIVC International Screendance Festival
07 t/m 08 oktober

Woman's Work groepsfilm@ FIVC International Screendance Festival

Santiago, Chili


videodanza.cl

Santiago, Chili
videodanza.cl
10 t/m 13 oktober
Woman's Work groepsfilm
10 t/m 13 oktober

Woman's Work groepsfilm

Arvika, Zweden


thesiff.com

Arvika, Zweden
thesiff.com
16 t/m 16 oktober
Woman's Work groepsfilm @ Stockholm City Film Festival
16 t/m 16 oktober

Woman's Work groepsfilm @ Stockholm City Film Festival

Stockholm, Zweden


stockholmcityfilmfestival.se

Stockholm, Zweden
stockholmcityfilmfestival.se
05 t/m 05 november
Woman's Work groepsfilm @ NewGrounds: Dance Film Collection
05 t/m 05 november

Woman's Work groepsfilm @ NewGrounds: Dance Film Collection

Tampa, Florida, USA


movingcurrent.com

Tampa, Florida, USA
movingcurrent.com
02 t/m 02 december
Re:Born film en lecture
02 t/m 02 december

Re:Born film en lecture

De Fransche School, Culemborg


theaterdefranscheschool.nl

De Fransche School, Culemborg
theaterdefranscheschool.nl
27 december
Woman's Work groepsfilm @ Cittador International Film Festival
27 december

Woman's Work groepsfilm @ Cittador International Film Festival

Wenen, Oostenrijk


iff.cittador.com

Wenen, Oostenrijk
iff.cittador.com
12 januari
Opening Woman's Work + Lezing
12 januari

Opening Woman's Work + Lezing

Verkadefabriek, Den Bosch


verkadefabriek.nl

Verkadefabriek, Den Bosch
verkadefabriek.nl
22 februari
Woman's Work expositie, 9 jan t/m 22 feb
22 februari

Woman's Work expositie, 9 jan t/m 22 feb

Verkadefabriek, Den Bosch


verkadefabriek.nl

Verkadefabriek, Den Bosch
verkadefabriek.nl
28 februari
Opening Woman's Work en lezing, 16:00
28 februari

Opening Woman's Work en lezing, 16:00

Schouwburg Concertzaal Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Schouwburg Concertzaal Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
01 t/m 18 maart
Woman's Work installatie, doorlopend toegankelijk, di-zo 15:00-21:00 t/m 18 maart
01 t/m 18 maart

Woman's Work installatie, doorlopend toegankelijk, di-zo 15:00-21:00 t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
02 maart
Lezing Woman's Work @Museum De Pont
02 maart

Lezing Woman's Work @Museum De Pont

Museum De Pont, Tilburg


depont.nl

Museum De Pont, Tilburg
depont.nl
02 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
02 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
03 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
03 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
04 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
04 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
05 t/m 10 maart
Woman's Work groepsfilm bij Beirut International Women Film Festival
05 t/m 10 maart

Woman's Work groepsfilm bij Beirut International Women Film Festival

Beirut, Libanon


beirutwomenfilmfestival.com

Beirut, Libanon
beirutwomenfilmfestival.com
07 maart
Annemijn bij panelgesprek Internationale Vrouwen Dag
07 maart

Annemijn bij panelgesprek Internationale Vrouwen Dag

Cervantes, Utrecht


utrecht.cervantes.es

Cervantes, Utrecht
utrecht.cervantes.es
07 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
07 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
08 maart
Woman's Work Lezing Annemijn bij Internationale Vrouwen Dag van Feniks
08 maart

Woman's Work Lezing Annemijn bij Internationale Vrouwen Dag van Feniks

Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg


feniks.nl

Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
feniks.nl
08 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
08 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
09 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
09 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
10 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
10 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
11 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
11 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
12 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
12 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
14 maart
Woman's Work lecture (closed event)
14 maart

Woman's Work lecture (closed event)

Fontys Dance Academy


fhkdans.nl

Fontys Dance Academy
fhkdans.nl
14 maart
https://www.schouwburgconcertzaaltilburg.nl
14 maart

https://www.schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
15 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
15 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
16 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
16 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
17 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
17 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Vrije Ruimte, Schouwburg Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl
18 maart
Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart
18 maart

Woman's Work installatie, di-zo, 15:00-21:00, t/m 18 maart

Schouwburg Concertzaal Tilburg


schouwburgconcertzaaltilburg.nl

Schouwburg Concertzaal Tilburg
schouwburgconcertzaaltilburg.nl


nieuws

10.02.23
Woman's Work bij Schouwburg Concertzaal Tilburg
Woman's Work staat van 28 februari t/m 18 maart in Tilburg! Lees meer over tickets en openingstijden in dit nieuwsbericht

meer...
10.02.23

Woman's Work bij Schouwburg Concertzaal Tilburg

Woman's Work staat van 28 februari t/m 18 maart in Tilburg! Lees meer over tickets en openingstijden in dit nieuwsbericht

Je kunt vanaf 28 februari tot en met 18 maart dagelijks tussen 15:00 en 21:00 de installatie bezoeken in de Vrije Ruimte in Schouwburg Concertzaal Tilburg (voorheen Theaters Tilburg.) 

Tickets zijn €3 en via de website van Schouwburg Concertzaal Tilburg te bestellen.  

Heb je een kaartje voor een voorstelling bij het theater of bij Theater de Nieuwe Vorst? Dan mag je op vertoon van dit ticket gratis naar binnen. 



31.01.23
Vacature bestuursleden Body of Art / Annemijn Rijk - penningmeester en voorzitter
De stichting Body of Art/ Annemijn Rijk zoekt bestuursleden! Heb je interesse? Lees meer in onze uitgebreide vacature hieronder.

meer...
31.01.23

Vacature bestuursleden Body of Art / Annemijn Rijk - penningmeester en voorzitter

De stichting Body of Art/ Annemijn Rijk zoekt bestuursleden! Heb je interesse? Lees meer in onze uitgebreide vacature hieronder.

Introductie en Organisatie 

 

Body of Art is het platform en meerjaren project van choreografe Annemijn Rijk. Tien thema’s, afkomstig uit het boek Body of Art (Phaidon, 2015), vormen ieder een startpunt voor het onderzoek naar de communicatieve kracht van het menselijk lichaam en de verhalen die onze lichamen rijk zijn. Body of Art is gepositioneerd in Breda en Tilburg met ondersteunende partners Chassé Theater Breda, Theater de Nieuwe Vorst in Tilburg en Stedelijk Museum Breda. Van 2021-2023 wordt het platform onder andere langdurig financieel ondersteunt door de Nieuwe Makersregeling van het Fonds van Podiumkunsten en provinciaal door de Impulsgelden van Kunstloc Brabant. 

 

Body of Art heeft de ambitie om haar veelvormige werk (dans/film/installatie) buiten de gebaande paden te brengen. Hiervoor is het nodig een netwerk te laten groeien van enthousiaste en open-minded instellingen die de eigen kaders durven te bevragen en open te breken. Annemijn onderzoekt de komende tijd dat wat ze de “Grey Space” noemt; de ruimte tussen de Black Box van het theater en de White Cube van het museum. Naast haar artistieke praktijk heeft ze een achtergrond in de filosofie en een specialisatie in de fenomenologie, wat haar artistieke werk beïnvloed en verreikt. 

 

Komende periode staat voor Body of Art in het teken van het verdiepen, versterken en verbinden van de artistieke praktijk en de organisatie. Dit wordt uitgedragen door Annemijn Rijk als artistiek leider en zakelijk leider Laura de Vos, met steun en betrokkenheid van het momenteel tweehoofdig bestuur van de recente stichting (februari 2022). In 2023 verstevigen we ons platform met een productieleider. Het bestuur breiden we graag uit met diverse expertises. 

 

Wij zoeken bestuursleden: penningmeester en voorzitter 

 

Het bestuur geeft op verantwoorde wijze invulling aan haar taken. Het implementeren van de Code Cultural Governance is een van de eerste taken van het bestuur. Er wordt in de samenstelling van het bestuur gestreefd naar een balans in expertises. Momenteel hebben we een bestuurslid met artistieke/dans expertise en een vertrekkend bestuurslid met zakelijke kennis. 

 

We zoeken nu minimaal twee nieuwe bestuursleden: Een penningmeester en een voorzitter, we gaan uit van de basisactiviteiten van beide functies. Daarnaast vinden we de volgende zaken van belang om expertise in een of meerdere van de onderstaande punten te hebben: 

 

• kennis van en ervaring met podiumkunsten (dans, theater) en/of beeldende kunst (pré: (film)installatie) en/of filosofie (specifiek de fenomenologie), en/of kennis van de “Grey Space 

• cultureel netwerk (nationaal en/of internationaal) 

• kennis van de zeggingskracht en mogelijke impact van kunst 

• zakelijk en -financieel managementkennis binnen de kunst- en cultuur wereld 

 

Vanwege de ‘jonge’ leeftijd van de stichting, zoeken we bij voorkeur bestuursleden met ervaring in hun expertise. 

 

Het bestuur komt ongeveer 4 keer per jaar samen ter vergadering. Daarnaast wordt van een bestuurslid verwacht dat deze de producties en activiteiten van Body of Art bezoekt. Het bestuurslidmaatschap is onbezoldigd . Reiskosten worden wel vergoed. 

 

Taken 

Een bestuurslid van Body of Art: 

• Is in staat de visie van Body of Art uit te dragen en is betrokken bij de doelstelling en de aard van de stichting. 

• Heeft bij voorkeur ervaring als bestuurslid van een culturele organisatie. 

• Kan toezicht houden op de uitvoering van de uitgangspunten van de stichting. 

• Is in staat om met de andere bestuursleden samen te werken als een team. 

• Weet afstand te bewaren tot de organisatie en artistiek beleid . 

• Kan de balans bewaken tussen kritisch tegenspel en constructief samenwerken . 

 

Procedure 

 

Ben je geïnteresseerd om Annemijn als maker en onze ambities vanuit een bestuurslidfunctie te ondersteunen? Dan ontvangen wij graag uiterlijk 20 februari 2023 een korte motivatie en CV via info@bodyofart.nl. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Laura de Vos (laura@bodyofart.nl of tel: 06-25455659). 



05.01.23
Woman's Work wint de Golden Jury Award op het Cittador Film Festival in Wenen!
We zijn vereerd en trots dat we de Jury Gold Award in ontvangst mogen nemen voor de groepsfilm van Woman's Work.

meer...
05.01.23

Woman's Work wint de Golden Jury Award op het Cittador Film Festival in Wenen!

We zijn vereerd en trots dat we de Jury Gold Award in ontvangst mogen nemen voor de groepsfilm van Woman's Work.

JurystatementAclearimageonthethemeofwoma.jpg

De groepsfilm, die ook onderdeel uitmaakt van de installatie, wordt in een net iets aangepaste versie ook ingestuurd naar (internationale) filmfestivals. De film werd eerder al geselecteerd op filmfestivals in Chili, Amerika en Zweden en mag nu dus vanuit Oostenrijk een prijs mee naar huis nemen. 



22.12.22
Interview Fanzine#6
Voor Fanzine#6, het magazine van Brabant-C werd Annemijn geïnterviewd en op de foto gezet.

meer...
22.12.22

Interview Fanzine#6

Voor Fanzine#6, het magazine van Brabant-C werd Annemijn geïnterviewd en op de foto gezet.

Schermafbeelding20221222om114733.png

Nieuwsgierig naar het artikel? Lees het magazine hier: www.brabantc.nl/wp-content/uploads/2022/12/Fanzine6-Brabant-C.pdf 





26.09.22
Lezing Woman's Work 7 oktober
Op 7 oktober om 15:00 in Chassé Theater Breda geeft choreografe Annemijn Rijk een lezing over het creatieproces van Woman's Work.

meer...
26.09.22

Lezing Woman's Work 7 oktober

Op 7 oktober om 15:00 in Chassé Theater Breda geeft choreografe Annemijn Rijk een lezing over het creatieproces van Woman's Work.

In de lezing vertelt ze over haar benadering van de cross-over tussen dans, film en beeldende kunsten, deelt ze gekillde darlings en behind-the-scenes beelden en krijg je als publiek inzicht in het maakproces. Na afloop is er ruimte voor het stellen van vragen. Aansluitend brengen we een bezoek aan de installatie in de expositieruimte van het Chassé Theater en ben je van harte welkom voor een borrel in all-day restaurant & bar Vensters’ van het Chassé Theater.  

 

De lezing inclusief vragenronde duurt één uur, het totale programma ongeveer anderhalf uur, afhankelijk van hoe lang je in de installatie wilt blijven. 

 

Woman’s Work is geproduceerd met, door en dankzij: Branded Cinema, Chassé Theater Breda, Nieuwe Vorst Tilburg en Stedelijk Museum Breda en is te zien tijdens BredaPhoto en DNA Breda. 

 

Reservering  

Voor reservering stuur je een mailtje naar laura@bodyofart.nl. Woman's Work werkt met een Pay What You Want Systeem. Na afloop van het programma kun je een bedrag naar keuze overmaken via de QR code aanwezig bij de installatie. 

 

Schermafbeelding20220912om111507.png




Over Body of Art

Begin 2019 startte choreograaf Annemijn Rijk een platform waarin haar visie, lange termijn ambitie en ontwikkeling als maker samenkomen: Body of Art.

meer...

Over Body of Art

Begin 2019 startte choreograaf Annemijn Rijk een platform waarin haar visie, lange termijn ambitie en ontwikkeling als maker samenkomen: Body of Art.

Tien thema’s, afkomstig uit het boek Body of Art, vormen ieder een startpunt voor Annemijns onderzoek naar de communicatieve kracht van het menselijk lichaam en de verhalen die onze lichamen rijk zijn. Als choreograaf vindt ze haar fundament in het lichaam en kijkt ze per productie welke uitingsvorm, bijvoorbeeld film of tekst, bijdraagt aan de zeggingskracht. Body of Art vormt zo het raamwerk waar vanuit Annemijn haar makerschap, visie en thematische, hybride werkwijze onderzoekt en ontwikkelt. Annemijn toont met Body of Art en via het lichaam hoe wij vandaag de dag ons mens-zijn ervaren.  

Verfijnd, ontwapenend, feministisch, zelfreinigend en vertellend zijn kwalificaties gegeven aan het werk tot nu toe.  

 

Annemijn: "Toen ik met Body of Art begon beloofde ik mezelf dat ik het in alle eerlijkheid zou doen. Geen omwegen, excuses of maskers. Ik heb het aangegrepen als middel om diep in mezelf en mijn eigen lichaam te kijken in de wetenschap dat het meest persoonlijke direct linkt aan het meest universele. Ik wil als maker de grootste wonden kunnen inzetten voor de creatie van iets helends.” 

 

“In 2019 besloot ik daarom mijn levenswijze drastisch te veranderen. Door mijn traumatische ervaringen en de geheimen en de gêne die daaruit voortkomen niet te verbergen, maar juist inzetbaar te maken is er een nieuwe openheid in mezelf ontstaan. Ik noem het 'radicale eerlijkheid’. Ik durf nu in een creatie volkomen transparant en eerlijk te zijn, naar mezelf, naar mijn performers en naar het publiek. Deze persoonlijke invalshoeken hebben me een drive en authenticiteit gebracht waar ik eerder niet bij kon komen. Het geeft me een nieuwe horizon, als mens en als maker.” 

 

Met de inhoud voorop, een scherp oog voor zeggingskracht en een ontplooiende, eigenzinnige bewegingstaal heeft Annemijn zich tot nu toe laten zien als een maker met een eigentijdse visie. Haar voorstellingen zijn verfijnd, ontwapenend, feministisch, troostend, bevrijdend, eerlijk en zelfreinigend. Ogenschijnlijk moeiteloos vervlecht ze fysieke, theatrale, symbolische, maatschappelijke en esthetische lagen tot één, harmonisch geheel. Haar werk is emotioneel geladen en verhalend zonder dramatisch te worden. Door het (fysieke) bewustzijn dat ze met én voor haar werk creëert, in combinatie met een virtuoze uitvoering weet ze zowel dansliefhebbers als beginnende danskijkers voor het werk te winnen.  

 

Voor het eerste Body of Art thema, ‘The Abject Body’ creeërde ze in samenwerking met regisseur Fleur Bax Re:Born; een dansfilm over het terug eigenen van een lichaam dat iets is aangedaan. Re:Born was onderdeel van Festival Cement, Moving Futures, speelt op filmfestivals over de hele wereld en won prijzen in Noorwegen en de VS. Hierover zegt ze: “Dat is te danken aan de taal en de stem die ik gevonden heb in het mezelf dwingen onder ogen te zien wat er verteld moet worden. Met deze stem wil en moet ik blijven werken.” Het tweede Body of Art thema ‘The Absent Body’ onderzocht ze tijdens de corona pandemie en leverde Last Resistance; een duet tussen lichaam en stem, waarvoor Annemijn haar coping mechanismen als inspiratiebron nam. De volgende Body of Art thema’s die een startpunt vormen voor de ontwikkeling van haar werk en makerschap zijn ‘Beauty’ en ‘Identity’.  

 

Naast haar artistieke praktijk volgt Annemijn in deeltijd de master ‘Philosophy of Humanity and Culture’ aan de Tilburg University. Ze ervaart dat deze input haar visie en werkwijze verrijkt. Annemijn is lid van MAP Chapter Tilburg, waarmee ze in het filosofie departement aandacht vraagt voor diversiteit en inclusie. 

 

Laura de Vos is werkzaam als zakelijk leider binnen Body of Art. Na een korte maar indrukwekkende danscarrière werkt Laura inmiddels acht jaar in de IT-sector, eerst in de marketing/sales en op dit moment als project- en changemanager. As zakelijk leider brengt ze nu haar zakelijke en culturele werkervaring samen. Body of Art sluit qua thematiek, artistieke urgentie, ontwikkelpositie en-mogelijkheden nauw aan bij Laura’s interesses en visie. 

 

Laura: “Doordat ik zelf heb gedanst, heb ik kennis van het artistieke proces. Sinds mijn overstap naar de bedrijfswereld heb ik altijd de ambitie gehad om mijn opgedane zakelijke kennis terug te brengen naar de kunst. Ik voel me verwant met Annemijn, met haar werk, visie en missie en voel me op de juiste plek bij Body of Art.” 

 

 



Biografie Annemijn Rijk

Annemijn Rijk (1993) is als choreograaf geïnteresseerd in het menselijk lichaam; hoe het communiceert, hoe rauw, direct en kwetsbaar het kan zijn. Met dit lichaam als basis en referentiepunt voor wat ons bindt, is dans voor haar het optimale medium voor communicatie. Haar werk is verfijnd en ontwapenend en kijkt over de grenzen van de dans heen naar andere kunstvormen zoals film en tekst.

meer...

Biografie Annemijn Rijk

Annemijn Rijk (1993) is als choreograaf geïnteresseerd in het menselijk lichaam; hoe het communiceert, hoe rauw, direct en kwetsbaar het kan zijn. Met dit lichaam als basis en referentiepunt voor wat ons bindt, is dans voor haar het optimale medium voor communicatie. Haar werk is verfijnd en ontwapenend en kijkt over de grenzen van de dans heen naar andere kunstvormen zoals film en tekst.

PortetAnnemijnRijkloresWilliamvdVoort.jpg

Annemijn bouwde haar artistieke methodologie op wat ze 'radicale eerlijkheid' noemt; de noodzaak volledig transparant te zijn, naar zichzelf, naar haar dansers en naar haar publiek. "Niets mag onder een deken van schaamte verborgen blijven", zegt ze. Ze creëerde een startpunt voor het werken met haar dansers in het gebruik van adem en specifieke ademhalingstechnieken, waardoor dansers bewust, in het moment en ego-loos performen, zelfs met toekijkend publiek. Annemijn is gefascineerd door wat zij het kernwaarde van kunst noemt; de mogelijkheid een alternatieve realiteit te creëren. "Onze verbeelding lijkt gekaapt. Het is haast onmogelijk om je een wereld voor te stellen waar gelijkheid heerst of waar kapitaal niet de drijvende kracht van onze samenleving is. Door middel van kunst kunnen we een nieuwe mogelijkheid creëren, een constructie waar sociale of morele contracten en codes anders zijn dan wat we tegenwoordig kennen, al is het maar voor één uur op een podium. Wat is een betere manier om een nieuwe wereld te oefenen dan door middel van verbeeldingskracht." 

 

Annemijn studeerde in 2016 af aan de Bachelor of Choreography van de Fontys Danceacademy te Tilburg. Haar afstudeervoorstelling 'Milk & Honey' werd genomineerd voor de ITS Krisztina de Châtel Award en de Boulevard Entreeprijs. In 2017 creëerde ze de solo 'L.A.M.' die ze in 2018 voor festival Schritt_macher vermaakte naar een groepsstuk voor 24 dansers. 'Lullaby', een duet in samenwerking met Piet van Dycke speelt sinds 2018 op tal van podia en festivals door Nederland, waaronder Moving Futures en Festival Cement. Re:Born, hoofdstuk I van Body of Art is in meer dan 15 landen getoond en won prijzen op filmfestivals in Amerika, Noorwegen en Libanon. Annemijn creëerde ook choreografieën voor instellingen als De Stilte, de vooropleiding dans Artez en Fontys Dance Academy.  

Momenteel werkt ze als choreograaf met Noord-Brabant als uitvalsbasis. Ze is de komende twee jaar de vaste maker van Theater de Nieuwe Vorst in Tilburg en als Chassé Cultuurfonds Talent voor twee jaar verbonden aan het Chassé Theater in Breda. Met beide partners stapt ze vanaf september 2021 de Nieuwe Makers Regeling van het Fonds Podiumkunsten in en werkt ze aan de artistieke en zakelijke ontwikkeling van haar platform en project Body of Art.  

Annemijn is gastdocent bij de Trauma Academie van Celevt en geeft daar lessen en workshops aan zorg professionals over hoe ze trauma omzet naar inspiratie, motivatie en de drijvende kracht bij de creatie van haar werk. 



contact

(algemene email) info@bodyofart.nl
(artistiek) annemijn@bodyofart.nl
(zakelijk) laura@bodyofart.nl
(telefoon) +31634179129
(instagram) @bodyofart.nl
(facebook) @bodyofart




Meld je aan voor onze nieuwsbrief




























Stichting Body of Art

Stichtingsnaam: Stichting Body of Art
KvK-nummer: 85440086
IBAN: NL39 INGB 0675 5287 55
BTW nummer: NL863623967B01
Adresgegevens: Talent Square 293, 5038 LX Tilburg

Onder leiding van:
Annemijn Rijk - Artistiek leider
Laura de Vos - Zakelijk leider

Bestuur:
Bart van de Laak & Ulrika Kinn Svensson

Beloningsbeleid:
Bestuur is onbezoldigd. Fair Practice wordt gehanteerd voor uitbetaling ZZP-ers.



111

Re:Born

Een korte dansfilm over opstaan

Alsof het net uit de lucht ter aarde is gestort. We zien een wezen roerloos op de grond, onder het slijm en met net genoeg kracht om te ademen. De lange benen uitgestrekt, de knieën knokig. Het gezicht verborgen onder de armen, anoniem, alleen. Om te overleven ligt een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging in het vooruitzicht: Opstaan. 

Hoe kom je overeind als je zo hard het leven in geworpen bent? Hoe ga je verder als het leven je koud op je dak valt? Hoe sta je op als je niet weet hoe je lichaam bij elkaar te rapen? 

Re:Born gaat over een kracht die gevonden moet worden en die gevoeld moet worden in iedere vezel, de kracht die nodig is om (opnieuw) te geloven in het lichaam, die nodig is om (weer) op te staan. 

 

Re:Born is gerealiseerd in samenwerking met Fleur Bax (1997), een jonge filmmaker en regisseur die in 2020 afstudeerde aan de Hogeschool voor de kunsten Utrecht in de richting van regie en scenario. Fleur volgde tijdens haar opleiding ook lessen aan de Bezalel Academy of Arts and Design in Jeruzalem, Israël. Fleur heeft in haar tijd als student meerdere korte filmwerken gemaakt en samengewerkt met kunstenaars als componist Aura Bouw, modeontwerpster Virgina Patti en choreografe Annemijn Rijk. 

 

484139735
Re:Born is onderdeel geweest van

Cinedans - Amsterdam, American Dance Festival - New York, San Fransisco Dance Film Festival, Dance Days Chania - Griekenland, Bucharest International Dance Film Festival - Roemenië, Dance on Screen Graz - Oostenrijk, Thessaloniki Cinedans International - Griekenland, Video Opera Danse Tunis - Tunesië, Stockholm City Film Festival - Zweden, Multiplié Dance Film Festival Trondheim - Noorwegen, Festival Cement Den Bosch - Nederland, #Zomersessies - Tilburg and Eindhoven, Nederland. 

 

Re:Born won de 'Film of the Month' prijs op het RogueDance Film Festival in Colorado en de 'Best Film Award' op het Multiplié FIlm Festival in Trondheim, Noorwegen. Het San Fransisco Dance Film Festival selecteerde Re:Born als een van de 5 genomineerden voor hun 'Jury Award'. 

 

Uit het jury rapport van Multiplié:  

"To a film that is well-produced, daring and has invested a lot in the details. Based on a singular concept, the idea is fully implemented, with a high level of perseverance. The film offers a unique presence and a raw expression that evokes associations with something extraterrestrial but at the same time very human and realistic. The film allows for different interpretations, but it carries with it an abstract message of hope through adversity, transformation and continuous evolvement." 

 

Zie de agenda op de startpagina voor actuele speeldata. 


Genre
Dansfilm

Duur
10.24 minuten

Dans
Nicole van de Berg

Concept en choreografie
Annemijn Rijk

Regie
Fleur Bax

Director of photography
David van der Drift

Muziek
Aura Bouw

Camera assistentie
Noa Kosanović
Regie assistentie & geluid
Flip Kwakkel

Make-up artist & stillsfotografie
Sophie Gipmans

Flyer ontwerp
Loes Verstappen

Re:Born is gemaakt met financiële steun van
Makershuis Tilburg
Makersfonds Tilburg
Provincie Noord-Brabant
Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant

En met speciale dank aan
DansBrabant


research
Tien vragen aan drie dappere vrouwen

Ter voorbereiding voor Re:Born heb ik, Annemijn Rijk, meerdere jonge vrouwen van mijn eigen leeftijd geïnterviewd die toen zij jong waren seksueel misbruik hebben ervaren. Ik heb hen niet specifiek gevraagd naar wat er destijds gebeurd is, maar juist naar de relatie die zij hadden, nog hebben of opnieuw moesten opbouwen met hun lichaam. Al deze dappere vrouwen vertelden me hoe het hun lichaam was wat ze uiteindelijk door de donkere dagen heen hielp. Ze spraken van een 'overlevingsdrang'. De één beschreef het alsof die drang als golven door haar aderen stroomden, de ander gaf aan dat het in haar borst zat en haar langzaam overeind stuwde.  

Dit beschreven overlevingsinstinct en hoe dat in het lichaam te werk gaat is uiteindelijk de voornaamste bron van inspiratie geweest voor het creëren van Re:Born. Lees de interviews met hen* hieronder.  

 

* De echte namen van deze vrouwen zijn gefingeerd  

Interview met Iris

Interview met Iris

(A) Heb je troostende herinneringen die je kort na het misbruik hebben geholpen? Dit kunnen mensen, huisdieren, situaties zijn, maar bijvoorbeeld ook iets kleins als een knuffel op het juiste moment. Zo ja, zou je die kunnen beschrijven? 

(I) Dat vind ik een lastige, ik heb het mij ouders pas heel laat verteld. Aan hen had ik destijds dus niks. Wel heb ik het mijn collega verteld, mijn situatie deed zich namelijk op het werk voor. Ik heb veel steun gehad aan de collega die me hielp. Mijn beste vriendin heb ik het als eerste verteld en zij heeft me vaak geholpen en gevraagd hoe het met me ging. Aan haar heb ik de meeste steun en troost gehad. Ik heb het bewust niet veel mensen verteld omdat ik niet zielig gevonden wilde worden. Ook wilde ik niet gesteund worden, want ik was het nog aan het ontkennen. Als het net gebeurd is, zijn mensen er mee bezig, een tijd later veel minder. De collega die ik het verteld had bleef check ups met me doen, dat was fijn. Mijn beste vriendin is mee gegaan naar de politie. Zij heeft dat gepland en me aan de hand meegenomen. Dat was concrete steun. Dat voelde goed.  

 

(A) Heb je specifieke momenten van angstige herinneringen die voort kwamen uit je ervaringen? Zo ja, zou je er een kunnen beschrijven? 

(I) Omdat het een collega van me was, was ik er in het begin heel bang voor dat ik nog met hem moest werken of dat ik hem onverwachts tegen zou komen. We hadden dezelfde functie, maar hij had extra taken waardoor hij vrij rondes liep door de stad en op alle afdelingen kon komen. Hij had nog steeds toegang tot mij. Hij reed in een witte auto. Ik wist het merk niet, alleen dat hij klein en wit was, dus was ik bang voor alle witte auto’s. Laatst nog, was ik met mijn nieuwe vriend en schoonouders uit eten en toen dacht ik dat ik hem tegen kwam, dat hij het restaurant binnen stapte. Het bleek iemand totaal anders te zijn, maar toen was mijn hele avond meteen verpest. Onrust of spanning voel ik in mijn voorhoofd. daar bundelt het zich. Ik ga liever niet alleen naar de stad. Ik heb het idee dat ik heel de tijd moet omkijken. Als ik met iemand anders ben heb ik daar minder last van. Dan voel ik me veiliger.  

 

(A) Waar in je lichaam voel je de pijn, angst, schaamte die gerelateerd is aan je ervaringen? En waar voel je de kracht die nodig had voor het verwerkingsproces? 

(I) In het begin zat die pijn, die negatieve emoties, in mijn onderbuik. Ik kan het moeilijk duiden, weet het niet precies, maar in mijn borst en in mijn schouders zit de kracht. Sinds het beter met me gaat, loop ik een stuk rechter op. Mijn borstkas duwt me omhoog en het voelt alsof die kracht vanuit mijn borst door stroomt naar de rest van mijn lichaam. Het laat zich moeilijk omschrijven. Het komt van binnen uit, niet van buiten af.  

 

(A) Draag je je ervaring(en) nog met je mee en omarm je het? Of heb je het achter je gelaten en zit het niet meer in je lijf? 

(I) Het wisselt een beetje en het ligt er aan hoe ik me voel. Voor mij is het nog redelijk recent, daardoor voelt het alsof ik het soms met me en draag en soms niet. In het begin droeg ik het altijd met me mee en accepteerde ik het gevoel niet. Nu lukt me dat beter, maar nog niet volledig. Ik heb het al meer achter me gelaten, maar kan het nog niet helemaal omarmen en accepteren. Ik denk dat ik het in de toekomst met me mee zal blijven dragen, en het zal accepteren. Ik kan het niet uit schudden. Zelf ben ik sociaal werker en ik denk niet dat therapie me zou helpen. Het zou zelfs het tegenovergestelde effect hebben. Later als ik het toch nodig blijk te hebben, wil ik misschien nog in therapie, maar nu niet.  

 

(A) Hoe voelt de kracht die je nodig had tijdens het verwerkingsproces/herstel aan in je lijf? Zacht, golvend, hard, krachtig, gebundeld?
 

(I) Het voelt wel krachtig en ik voel me weer meer zelfverzekerd. Het is aanwezig, maar het is moeilijk te omschrijven, alsof er een zee door me stroomt. Vanuit mijn borst golft de kracht het door naar de rest van mijn lijf.  

 

(A) Wat voel je als je naar je eigen lichaam kijkt?
 

(I) Dat is lastig. Ik kijk er niet echt vaak meer naar. Ik kijk niet meer naar mezelf om de confrontatie uit de weg te gaan. Ik heb moeite mezelf aan te kijken in de spiegel. Het is niet zo dat ik de spiegel in kijk en dat ik denk ‘ik zie er goed uit.’ Ik mis dat wel, vroeger deed ik dat veel. Maar nu check ik alleen of ik er toonbaar uit zie. Ik had voor mijn misbruik ervaring een slecht zelfbeeld en ik heb hard gewerkt om dat te verbeteren. Maar mijn zelfbeeld is door mijn ervaring weer de grond in getrapt.  

Als ik naar mezelf kijk, hoor ik steeds die man in mijn achterhoofd. Dat is te confronterend voor me, dan kan ik beter niet in de spiegel kijken. Die stem herhaalt zich in mijn hoofd. Als ik naar de sportschool ga en ik doe een bewegingsles mee, is dat altijd in een zaal met spiegels. Ik ga dan achteraan staan, zodat ik mezelf niet hoef te zien.  

 

(A) Als je denkt aan jouw ervaring(en), is het dan een (mentale) gedachte die je met je meedraagt of een (fysieke) last/baggage? (Met andere woorden: Zit de herinnering aan jouw ervaring voornamelijk in je hoofd of in je lichaam genesteld?) 

(I) 

Oh, dat is een moeilijke vraag, ik denk dat het allebei is. Als ik er onbewust aan terug denk, dan overdenk ik het. Maar dan herbeleef ik het vanzelf en dan voel ik het ook lichamelijk. Ik voel meteen die handen overal. Op mijn onderbuik, mijn rug, mijn borsten. Dat je je lijf voelt, maakt dat je het iedere keer opnieuw beleeft. Die herbeleving is makkelijk te triggeren: Een hand op mij schouder is genoeg. Laatst vroeg een cliënt me iets en daar reageerde ik best fel op. "Wat is er met jou aan de hand?" Vragen mensen dan. Een fysieke herinnering maakt de herbeleving extra sterk, en zorgt dat ik me vies en schuldig voel na afloop. 

 

(A) Is er een metafoor die je kan bedenken die jouw herstel kan duiden? 

(I) 

Ik heb vroeger eens een film gezien waarbij er een vogeltje in een nest zat. Alle andere vogeltjes vlogen uit, maar dat vogeltje bleef alleen achter. Hij moest alleen leren vliegen, maar durfde dat niet. Hij viel telkens uit de boom, maar bleef het proberen. Dan klom hij de boom weer in en probeerde het nog een keer. Uiteindelijk lukt het hem. Vloog hij.
Als ik over die andere vogeltjes nadenk, dan denk ik: "Jongens, kom even helpen." Ik wilde wel hulp, maar wist niet welke hulp ik nodig had. Wel wist ik dat ik geen hulp wilde van mensen die dichtbij me stonden. Er zit voor mij minder emotie bij als ik er over praat met iemand die ik niet ken. Toen ik het uiteindelijk mijn ouders vertelde, reageerden die emotioneel heel heftig. Mijn vader was heel boos en zei dat hij de dader iets aan wilde doen. Voor mij was dat vreselijk. Ik wilde het het liefst gewoon mededelen, en het er daarna niet meer over hebben.
Ik ben naar de politie geweest, maar heb uiteindelijk besloten geen aangifte te doen. De politie stelde bij mijn aangifte heel kritische vragen, omdat een advocaat dat ook zou kunnen doen. Ze vroegen waarom ik geen weerstand bood. Ze lieten me screenshots zien van beveiligingscamera’s, maar op die beelden kun je niet zien hoe hij me bedreigde. Hoe hij zei wat hij me aan zou doen als ik niet met hem mee zou gaan. Ik ben klein en tenger, die man was groot en breed. Verzetten had geen zin. Uiteindelijk is er alleen een melding gemaakt. Op mijn werk heeft hij een officiële waarschuwing gekregen, maar ben ik uiteindelijk ontslagen. Mijn toenmalig directeur geloofde me wel, maar deed beloftes die hij niet waar kon maken. Omdat ze hem juridisch gezien niet konden ontslaan en de situatie niet verantwoord was, moest ik uiteindelijk weg. Het heeft 4 maanden geduurd voordat er een officiële waarschuwing kwam. Kosten die ik destijds heb gemaakt vanwege het inzetten van een mediator mocht ik op hen verhalen. Ik heb 5 maanden moeten wachten tot ik mijn geld uiteindelijk terug kreeg. Dat maakte dat ik me niet serieus genomen voelde en het niet goed kon afsluiten. Er stond letterlijk nog een rekening open.
 

 

(A) Wat ben je gaan ontwikkelen? Waar ben je extra goed in omdat je een dubbel bewustzijn hebt ontwikkeld? 

(I) Ik heb snel de intenties van iemand door. Op veel mensen kwam ik naïef over. Maar wat er gebeurde komt niet door naïviteit. Ik werkte bij een hulporganisatie, je gaat er vanuit dat je je collega’s kan vertrouwen. Inmiddels ben ik minder naïef, en meer oplettend. Of dat positief of negatief is? Allebei denk ik. Ik ervaar het nu als positief. Bij sommige mensen let ik nu wat beter op, houd ik afstand. Vooral bij mannen. Ik ben op mijn hoede als ze toenadering zoeken. Bij vrouwen ben ik minder bang, maar houd ik ook afstand. Ik heb gemerkt dat vrouwen snel hun oordeel klaar hebben, achterbaks kunnen zijn. Op mijn werk werd er over me geroddeld. Mensen wilden precies weten wat er gebeurd was. Er kwamen opmerkingen als ‘ze zal het wel uitgelokt hebben’ en ‘ze wilde gewoon aandacht.’ Dat waren eigenlijk altijd mannen.  

 

Ik vond het spannend om na mijn ervaring weer te gaan daten, omdat ik niet wist hoe mannen er op zouden reageren. Mijn nieuwe vriend heb ik uiteindelijk verteld wat er gebeurd is en dat ik grenzen heb die hij moet accepteren. Hij schrok, maar accepteerde het meteen. Ik was bang dat hij mij een afgelikte boterham zou vinden, maar dat was gelukkig niet zo. Als ik een slechte dag heb, begrijpt hij dat hij me niet moet aanraken.  

 

Als ik later een dochter zou krijgen, zou ik haar mee geven dat ze niet te naïef moet zijn. Dat ze moet opletten. Vooral bij mensen die je vertrouwt. In de meeste gevallen zijn het toch bekenden die dader worden, niet de enge man in de bosjes. Als ik een zoon zou krijgen, zou ik hem mee geven dat nee ook echt nee betekent. Dat hij grenzen moet respecteren. Dat zou voor mij echt een basisprincipe zijn wat ik mee geef in de opvoeding.  

 

(A) Hoe zou je willen dat mensen hadden gereageerd wanneer je het hen verteld had? 

(I) In ieder geval niet ontkennend. Ik heb vaak het idee gehad dat ik moest bewijzen dat het gebeurd was. Ik zou het prettig hebben gevonden als mensen zouden zeggen dat ze het fijn vonden dat ik het verteld had. Begrip tonen. Ik vind het vervelend als mensen naar details vragen. "Wat is er nou precies gebeurd?" Daar haalde ik ook uit dat mensen me niet geloofden. ‘Wat wil je nou horen?’ denk ik dan. Achteraf gezien ben ik er te makkelijk mee om gegaan, had ik meer op mijn strepen moeten gaan staan. Dat heb ik nu geleerd. 

Interview met Marthe

Interview met Marthe

(A) Heb je troostende herinneringen die je kort na het misbruik hebben geholpen? Dit kunnen mensen, huisdieren, situaties zijn, maar bijvoorbeeld ook iets kleins als een knuffel op het juiste moment. Zo ja, zou je die kunnen beschrijven? 

(M) Het gaf mij veel troost toen ik de ervaringsverhalen van lotgenoten hoorde. Ik was niet meer alleen. Ook haalde ik veel troost uit hardlopen, dat maakte dat ik me weer even helemaal in controle voelde. Ook vond ik het fijn dat anderen uit mijn omgeving naar mij wilden luisteren.  

 

(A) Heb je specifieke momenten van angstige herinneringen die voort kwamen uit je ervaringen? Zo ja, zou je er een kunnen beschrijven? 

(M) Ik heb angstige herinneringen over gehouden aan het feit dat ik helemaal geen controle had. Het is voor mij het engste dat mij ooit is overkomen, ik was volledig aan zijn genade overgelaten. De verkrachting vond plaats tijdens het stappen, dus ook daar heb ik slechte herinneringen aan. Het zien van zijn gezicht is voor mij de meest angstige herinnering. Ook het sporenonderzoek naderhand was erg vervelend. Ik heb er nare herinneringen aan overgehouden. In het verleden kwamen deze herinneringen vaak s’nachts naar boven. Ik had nachtmerries en werd in paniek wakker.  

 

(A) Als je je verwerkingsproces zou moeten tekenen, hoe zou het er dan uit zien? 

(M) Het is een tekening van mijzelf die haarzelf een knuffel geeft. Anderen staan er omheen, allemaal met een troostende hand op mijn schouder. Het verwerkingsproces zou ik tekenen als een op en neer gaande lijn met pieken en dalen. 

 

(A) Waar in je lichaam voel je de pijn, angst, schaamte die gerelateerd is aan je ervaringen? En waar voel je de kracht die nodig had voor het verwerkingsproces? 

(M) Mijn vagina en anus waren oorlogsgebieden geworden. Ik kon er niet naar kijken, laat staan aanraken. Ik had vaak pijn die volgens hulpverleners psychosomatisch was. Volgens hen was die pijn niet echt en zat het allemaal in mijn hoofd.  

 

(A) Draag je je ervaring(en) nog met je mee en omarm je het? Of heb je het achter je gelaten en zit het niet meer in je lijf? 

(M) Ik draag mijn ervaring met me mee en omarm het. Soms weegt het heel zwaar, soms is het licht en voelt het prima aan. Het verscheelt van dag tot dag.  

 

(A) Hoe voelt de kracht die je nodig had tijdens het verwerkingsproces/ herstel aan in je lijf? Zacht, golvend, hard, krachtig, gebundeld? 

(M) Die kracht is een soort innerlijke gloed van zelfliefde. In het begin was het erg krachtig en duwde het mij als een soort wind vooruit. Vervolgens werd het steeds zachter en was ik liever voor mezelf. Ik heb die kracht ervaren als een soort oerdrift om er weer bovenop te komen.  

 

(A) Wat voel je als je naar je eigen lichaam kijkt? 

(M) Ik voel me nu erg tevreden. Ik ben trots op mijn lichaam. Ik heb enkele littekens van de automutilatie die begon als gevolg van mijn verkrachting, maar ook die horen bij mij. Ze zijn het bewijs voor de harde strijd die ik heb geleverd om weer mezelf te worden.  

 

(A) Als je denkt aan jouw ervaring(en), is het dan een (mentale) gedachte die je met je mee draagt of een (fysieke) last/baggage? (Met andere woorden: Zit de herinnering aan jouw ervaring voornamelijk in je hoofd of in je lichaam genesteld?) 

(M) Het zit nu voornamelijk in mijn hoofd. Het nare gevoel in mijn lichaam is weg. Wel heb ik het idee dat ik door wat ik heb meegemaakt zowel mentaal als fysiek sterker ben geworden.  

 

(A) Is er een metafoor die je kan bedenken die jouw herstel kan duiden? 

(M) Een gedicht dat mij erg doet denken aan mijn herstel is ‘Dust if you must.’ Ik kon in het begin namelijk alleen maar in bed liggen en niks doen. Mijn leven ging aan mij voorbij. Pas later vond ik weer de zin en energie om te leven.  

 

Dust if you must, but wouldn't it be better 

To paint a picture, or write a letter, 

Bake a cake, or plant a seed; 

Ponder the difference between want and need? 

 

Dust if you must, but there's not much time, 

With rivers to swim, and mountains to climb; 

Music to hear, and books to read; 

Friends to cherish, and life to lead. 

 

Dust if you must, but the world's out there 

With the sun in your eyes, and the wind in your hair; 

A flutter of snow, a shower of rain, 

This day will not come around again. 

 

Dust if you must, but bear in mind, 

Old age will come and it's not kind. 

And when you go (and go you must) 

You, yourself, will make more dust. 

 

by Rose Milligan 

 

Een ander gedicht die mij eraan doet denken is het onderstaande. Het herinnert met er aan dat ik geen slachtoffer ben maar een overlever.  

 

Do not stand at my grave and weep  

I am not there. I do not sleep.  

I am a thousand winds that blow.  

I am the diamond glints on snow.  

I am the sunlight on ripened grain.  

I am the gentle autumn rain.  

When you awaken in the morning's hush  

I am the swift uplifting rush  

Of quiet birds in circled flight.  

I am the soft stars that shine at night.  

Do not stand at my grave and cry;  

I am not there. I did not die.  

 

by Mary Elizabeth Frye 

 

(A) Wat ben je gaan ontwikkelen? Waar ben je extra goed in omdat je een dubbel bewustzijn hebt ontwikkeld?  

(M) Ik ben beter op mijn grenzen gaan letten en laat niet zomaar meer over me heen lopen. Soms bijt ik misschien iets te hard van me af, maar dat is de drang die ik voel om mezelf te beschermen. Ook ken ik nu mijn eigen kracht veel beter. Ik ben begonnen met hardlopen om mijn ervaring te verwerken en loop tegenwoordig marathons. Dit heeft me erg geholpen, want ik was door het hardlopen weer samen aan het werken met mijn lichaam in plaats van dat ik er tegen vocht. Ook leerde ik hierdoor weer naar mijn lichaam te luisteren. Ik kon al mijn emoties erin kwijt. Hardlopen is iets ontzettend moois wat ik aan mijn herstel heb overgehouden.  

 

Interview met Elif

Interview met Elif

(A) Heb je troostende herinneringen die je kort na het misbruik hebben geholpen? Dit kunnen mensen, huisdieren, situaties zijn, maar bijvoorbeeld ook iets kleins als een knuffel op het juiste moment. Zo ja, zou je die kunnen beschrijven? 

(E) 

Ik was nog een kind toen het gebeurde en ik heb aan die tijd geen specifieke troostende herinneringen. Ik heb het toen niemand verteld, dus er was ook niemand die me kon helpen. Ik was vooral opgelucht toen het voorbij was. Pas later, toen ik een jaar of 15 was, was er een klasgenootje die tijdens een schoolreisje vertelde over hoe haar stiefvader haar misbruikt had. Ik ben toen op een rustig moment naar haar toegegaan en verteld dat ik haar begreep en ik heb verteld dat ik iets soort gelijks mee had gemaakt. Het hielp me om te weten dat ik niet de enige was die slachtoffer was van misbruik. Ik voelde me toen minder alleen in mijn verdriet.  

 

(A) Heb je specifieke momenten van angstige herinneringen die voort kwamen uit je ervaringen? Zo ja, zou je er een kunnen beschrijven? 

 

(E) Ja, ik was iedere keer als hij langs zou komen weer bang. Ik ben misbruikt door mijn oppas, dus ik had zelf niks te zeggen over wanneer hij langs zou komen. Ik probeerde het moment dat hij mij naar bed zou brengen altijd zo lang mogelijk uit te stellen. Dan rende ik door het huis of ging ik op de grond liggen en probeerde ik mezelf zwaar te maken. Maar ik was 6 of 7 jaar, hij rond de 18, ik had geen schijn van kans. Dat onmachtige gevoel maakte me heel erg bang. Nog altijd vind ik het moeilijk om geen controle over situaties te hebben. Ik ben dan geneigd dat te compenseren op een andere situatie, zoals bijvoorbeeld mijn eetpatroon. Ik heb tijden gekend dat ik al mijn voeding bijhield en probeerde zo min mogelijk te eten. Controle te hebben over mijn lijf. 

 

(A)Waar in je lichaam voel je de pijn, angst, schaamte die gerelateerd is aan je ervaringen? En waar voel je de kracht die nodig had voor het verwerkingsproces?  

(E) 

De schaamte zit in mijn onderbuik. Het verstopt zich diep tussen mijn ingewanden en bloedvaten. Ik laat het vrijwel nooit naar buiten, maar als mannen toenadering zoeken neemt het mijn hele lichaam over, als een soort schimmel. Dat word ik koud en blokkeer ik. Ik vind het heel moeilijk om mensen fysiek toe te laten, behalve als ik weet dat er geen gevoelens bij komen kijken of wanneer het zonder seksuele intenties is.  

 

(A) Draag je je ervaring(en) nog met je mee en omarm je het? Of heb je het achter je gelaten en zit het niet meer in je lijf? 

 

(E) Ik draag het met me mee en ik denk dat ik het bijna helemaal omarmd heb. Dat ik mezelf met de situatie zoals hij is bijna volledig geaccepteerd heb. Ook al kon ik zelf niks aan de situatie doen, toch schaam ik me er voor. Ik durf er alleen over te praten met mensen die ik echt vertrouw.  

 

(A) Hoe voelt de kracht die je nodig had tijdens het verwerkingsproces/ herstel aan in je lijf? Zacht, golvend, hard, krachtig, gebundeld? 

 

(E) Het laat zich het beste beschrijven als een oerkracht. Pure overlevingsdrang. In die zin is het niet zacht, maar het voelt voor mij alsof die kracht zichzelf precies goed wist te doseren. Alsof het iets was wat sterker en slimmer was dan ik. Het hield me op de been en heeft me keer op keer, beetje bij beetje weer een stapje verder in mijn herstel gebracht. Ik link het het meest aan de natuur, aan energie. Zoals zonnestralen en stromend water. Elementen die ons dienen en ons vooruit helpen. Die kracht leeft in mij, ik heb er een grote dosis van meegekregen. Soms zit het gebald in mijn vuisten, soms pompt het door mijn aderen en soms golft het rustig via mijn ruggenwervel naar mijn tenen.  

 

(A) Wat voel je als je naar je eigen lichaam kijkt? 

 

(E) Ik voel trots. Trots op dit lichaam dat ik zelf weer opgebouwd heb. Dat ik mijn spieren goed ken, dat mijn huid straalt en dat het een mooi, vrouwelijk lichaam is. Niemand die ik niet vertrouw mag mijn lichaam aanraken. Ik haat het als mensen te dichtbij staan. Ik wil het alleen delen met de mensen die ik lief heb, die aan mij hebben bewezen dat ze mijn meest dierbare bezit, mijn lichaam, niet zullen beschadigen.  

 

(A)Als je denkt aan jouw ervaring(en), is het dan een (mentale) gedachte die je met je meedraagt of een (fysieke) last/baggage? (Met andere woorden: Zit de herinnering aan jouw ervaring voornamelijk in je hoofd of in je lichaam genesteld?) 

(E) 

Voor mij zit mijn ervaring zowel in mijn hoofd als in mijn lijf. Ik kan blokkeren als iemand me te veel of te snel aanraakt. Dat is een fysieke reactie. In mijn hoofd gaat het dan heel snel, ben ik bang voor wat eventueel zou kunnen gebeuren. Ik wil dan het liefst heel hard wegrennen en die persoon nooit meer te hoeven zien, omdat ik geen uitleg wil geven waar die blokkade vandaan komt. Maar dat kan natuurlijk niet, dus moet ik netjes proberen aan te geven dat mijn fysieke grenzen wat strakker zijn dan bij de meeste mensen. Omdat ik daar nogal tegen op zie vermijd ik vaak situaties waarin dat soort contact kan voorkomen. Ik ben niet iemand die vaak relaties heeft. Als ik nadenk over de situatie kan ik heel veel onmacht voelen. Onmacht en verslagenheid, omdat ik weet dat ik niks meer kan veranderen aan hoe de situatie toen was. ‘Wat als ik dit..’ of ‘had ik maar dat..’ Wel kan ik als ik er over nadenk mezelf uitleggen dat ik niks verkeerd heb gedaan. Toch ben ik niet iemand die altijd lacht. 

 

(A)Is er een metafoor die je kan bedenken die jouw herstel kan duiden? 
 

(E) Ik zie veel metaforen in de natuur: Een boom die zijn bladeren verliest en langzaam weer opbloeit, een bevroren meer dat langzaam ontdooid, dieren die in winterslaap gaan en in het voorjaar pas weer wakker worden. Vooral tijd is in mijn herstel een belangrijke factor geweest. Ik heb er ongeveer 15 tot 20 jaar over gedaan totdat ik mijn lichaam weer míjn eigen lichaam kon noemen. Het is een intensief en lang proces geweest met pieken en dalen waar ik me soms meer en soms minder bewust van ben geweest. 

 

(A) Wat ben je gaan ontwikkelen? Waar ben je extra goed in omdat je een dubbel bewustzijn hebt ontwikkeld?  

(E) 

Ik heb geleerd om opnieuw mijn lichaam te omarmen. Ik denk dat ik vanuit het hechte contact met mijn lijf heb geleerd hoe ik voor mijn lichaam moet zorgen en hoe ik het het beste in kan zetten, in bijvoorbeeld mijn werk als kunstenaar. Ook ben ik heel voorzichtig met het toelaten van anderen in mijn leven en kan ik anderen mensen snel ‘lezen’. 

 

moodboard.jpg
Moodboard
111

Last Resistance

Duet tussen lichaam en stem

Last Resistance is een duet tussen het om zich heen grijpende lichaam van een jonge man en de heldere, warme stem van de berichten die hij afspeelt, opnieuw en opnieuw en opnieuw. Vasthoudend aan dat wat hij nog heeft, in een wanhopige poging om van de stem te horen hoe het nu verder moet, hoe het koude zweet op zijn lichaam te dragen zonder haar. 

Last Resistance ontvouwt zich fragmentarisch, als een koortsdroom. De exacte tijdlijn van gebeurtenissen, relaties en consequenties wordt niet weergegeven. Dat wat er is gebeurd is onbepaald, maar dat wat het met het lichaam doet is onvermijdelijk. De lange, lenige en tegelijkertijd broze ledematen van Blazej Jasinski kroppen op, verzamelen spanning en grijpen gretig in elkaar, op zoek naar controle. Om vervolgens weer, op de meest onmogelijke momenten uiteen te spatten, rond te zwaaien als ongeleide projectielen, op zoek naar hoop en verlossing, naar adem, naar ruimte, naar licht of verlichting. 

 

“Nobody really tells you this, but sometimes, the healing hurts more than the wound. Yet I want you to know darling, that a healed person can love you to death and never speak to you again. I need you to understand that.”

Last Resistance ging 13 juli 2021 in premiere in theater De Nieuwe Vorst, Tilburg. voor boekingen kunt u contact opnemen met info@bodyofart.nl.  

532318268

Genre
Black box

Concept, tekst & choreografie
Annemijn Rijk

Dans
Blazej Jasinski

Stem
Tessa Stephenson

Tekst editor
Anna van der Kruis
Muziek
Aura Bouw

Techniek
Bo van Vliet

Productie
Makershuis Tilburg, Chassé Theater Breda

Vormgeving
Loes Verstappen


research

Last Resistance key terms: coping mechanisms, dissociation, knots, addiction, escapism, hope, rock bottom, blood, hope, violence, relief, release, hope, hope, hope. 

In the bleak mid-winter

In the bleak mid-winter 

Frosty wind made moan; 

Earth stood hard as iron 

Water like a stone 

Snow had fallen, snow on snow 

Snow on snow 

In the bleak mid-winter 

Long ago 

 

 

What can I give him 

Poor as I am? - 

If I were a shepherd 

I would bring him a lamb; 

If I were a wise man 

I would do my part, - 

Yet what can I give him 

 

Give my heart 

 

“When we are ashamed we can’t tell our stories, and our stories are the foundation of our existence.”

- Andrew Solomon

“The need to be seen, and the complete horror of being seen.”

- Fleabag, Phoebe Waller-Bridge

“On the surface it might look like that on the day we met, you made a mistake.”
“You stole something, your parents labeled you a little, eight year old thief. But it wasn’t a mistake at all, underneath the surface that delicate act of transgression was actually a well considered solution for some of your other problems.
Just like me coming into your life is not something you should see as a problem, it was a solution. It is quite fucking beautiful actually, the creativity, the imagination through which your survival instinct manifested itself. Not all child soldiers live in war zones, you know.”

“Looking back on it, you were probably already too invisible to the people around you for them to recognize your behavior as such. Survival of the fittest. Like what they said on National Geographic. The man with the slow talking voice. He called a snow leopard a ghost cat. Ghost cat. Because snow leopards hardly ever let themselves be seen. Beautiful things don’t ask for attention.”

- A paragraph that didn't make it into the final edit
111

Woman's Work

Reclaim ownership of that gaze

Voor meer informatie ga naar www.womanswork.bodyofart.nl 

 

"Reclaim ownership of the gaze. Undermine the representation of women as beautiful objects created by male artists and enjoyed by male viewers. Use the body to challenge patriarchy and introduce the female gaze." - Phaidon, 2015 

 

Macht, de male gaze, kapitalisme: onze maatschappij zit vol met voor normaal aangenomen structurele verhoudingen die gezamenlijk de status quo vormen. De manier waarop we denken, de manier waarop we kijken, zelfs wat we kunnen fantaseren wordt gekaderd door deze structuren waarbinnen de maatschappij vormt krijgt. Choreografe Annemijn Rijk is gefascineerd door hoe het lichaam zich verhoudt tot deze maatschappelijke, vaak verborgen of voor normaal aangenomen kaders. Alsook door hoe het lichaam deze kan uitdagen. 

 

Vanuit het derde thema van haar Body of Art project, het thema “Beauty”, onderzocht ze hoe het lichaam zich vandaag de dag, binnen deze systemen, verhoudt tot schoonheid. Ze ondervond dat voor haar schoonheid gelijk staat aan transparantie. Transparantie in het eerlijk tonen van het lichaam, in de expressie van haar dansers, alsook transparantie in het blootleggen van verborgen, maatschappelijke systemen.  

 

Vanuit de drang om als choreograaf niet alleen het lichaam, maar ook het oog van de kijker én de categorieën tijd en ruimte te choreograferen, creëerde Rijk de levensgrote dansfilm installatie Woman’s Work. Zes schermen tonen zes vrouwen van verschillende generaties en achtergronden. Geïnspireerd door het idee van een catwalk als klemmende metafoor voor het standaard vrouwbeeld, lopen de vrouwen over een smalle, stalen balk op grote hoogte. Vijf schermen tonen hun individuele portretten, hun eigen reis binnen het voor hun dominante systeem. Het zesde scherm toont hun gezamenlijke verzet. Al dansend balanceren ze onderlinge relaties, druk, verwachtingen en manipulatie. De val is onvermijdelijk. Evenals de gedrevenheid om steeds opnieuw te zoeken naar hoe hun buigzame lijf zich kan verzetten tegen de statische, stalen balk. 

 

Annemijn: “Als choreograaf, danser en mens heb ik zelf ondervonden dat het lichaam een confronterende, maar effectieve bron voor verandering kan zijn. In mijn werk focus ik op de verbindende, ontwapenende en immer communicerende kracht van ons lijf en laat ik het lichaam ons tonen wat het betekent om vandaag de dag mens te zijn.” 

 

Meer weten over de inhoud, het concept en de vorm van Woman's Work? Onderaan deze pagina bij research vind je meer informatie. 

9GOUMMNTLY0
Impressie trailer Woman's Work

Genre
Dans film installatie

Concept, choreografie & regie
Annemijn Rijk

Dans
Pauline Roelants, Nicole van den Berg, Izah Hankammer, Revé ter Borg, Caroline Neijendorff-Arhutowski, Yara Meziane el Otmani

Director of Photography
Richard Spierings

Muziek
Aura Bouw

Gaffer
Teun Pulles

1st AC
Casper Fraij, Rohwel de Rot

Grip
Björn Schumacher

Sound recordist
Joris Geurts

Montage
Sander Kuijpers

Grading
Frans Suijs
Dramaturgie
Nienke Rooijakkers

Kostuum
Annemarije van Harten

Visagie
Joyce Walia

Line Producer Branded Cinema
Monne Tuinhout

Productie Manager
Frederique Rinkens

Productie voorbereiding
Rick Hooijberg

Turn en-valtraining
Chantal Jorna

Filosofische reflectie
Catherine Robb

Grafisch ontwerp
Tessa Meeus

Producenten
Branded Cinema, De Nieuwe Vorst, Chassé Theater Breda

Wordt getoond door en tijdens
Chassé Theater, DNA Breda Festival, Stedelijk Museum Breda & Breda Photo, Schouwburg Tilburg, Theater de Nieuwe Vorst

Gemaakt met financiële steun van
Chassé Cultuurfonds, Het Fonds Podiumkunsten, Gemeente Breda, Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant, Chassé Theater, Theater de Nieuwe Vorst.


research

Innovatie & filosofisch onderzoek Woman's Work

Innovatie & filosofisch onderzoek Woman's Work

“More than any other artistic approach, video art is suited to bring to our minds, to reveal the fact, that human existence is determined by time.” – Bill Viola 

 

Ik heb ervaring met werk creëren voor vlakke vloer-theaters en met het maken van een dansfilm, maar installatie, waarbij tijd en ruimte essentieel onderdeel van het werk zijn, gebruik ik voor het eerst als uitingsvorm bij Woman’s Work. Dit betekent dat ik gedurende het creatieproces de voor mij bekende grenzen van dans en choreografie verleg om onderzoek te doen naar een nieuwe manier van creëren en het vertalen van mijn boodschap en choreografische concepten. 

 

Vorm – installatie  

Mijn doel voor Woman’s Work is om een publiek te activeren en te laten reflecteren, om zo een aanzet tot verandering te bewerkstelligen. De installatie-vorm draagt hieraan bij. Ik wil de thema’s in het werk invoelbaar maken; laten zien dat er zoiets als een patriarchaat bestaat, dat het vrouwen en minderheden in de weg zit en dat feminisme en vechten voor een betere toekomst niet iets truttigs of overbodigs is, maar gevoed wordt door ernst, door urgentie, geweld, moed en hoop. Ik geloof dat de installatie-vorm kan bijdragen aan de zeggingskracht van mijn boodschap en choreografisch concept. De magnitude van een installatie-vorm maakt dat de kijker een choreografisch concept kan beleven, in plaats van alleen kan zien. Men stapt in het werk, in plaats van dat het ze aangeboden wordt. De installatie is een loop, zonder definitief begin of einde. Het publiek wordt ondergedompeld in een tijdloze strijd en reis die mede dankzij de ritmes en vertraging van de choreografie en de trance-achtige muziek een haast meditatieve beleving wordt en de vraag stelt; wat is jouw rol in deze strijd? Deze beleving draagt bij aan de impact van het werk, de bewustwording van het publiek en de aanzet tot verandering. Ik wil onderzoeken hoe het werken met installatie mijn choreografie kan laten functioneren als een transformationele ervaring. Mijn doel is om het publiek met een tweede kans de installatie uit te laten lopen; de wereld wacht en heeft hen nodig. Het werk helpt het dit in te voelen. 

 

Twee specifieke onderzoeksthema’s die ik met Woman’s Work aanga:  

• Het ‘choreograferen’ van de elementen tijd en ruimte als essentieel onderdeel van de installatie-vorm om zo het lichaam en choreografie extra te laten weerklinken. 

• Het actief creëren van intercorporaliteit om een belichaamde kijk-ervaring en reflectie op te roepen. 

 

Intercorporaliteit 

Het werken met tijd (de loop van de installatie, de vertraging van de verticale doeken en het ritme van het horizontale doek), het gebruik van ruimte (de uitvergroting van de schermen én de installatie zelf, waar je als toeschouwer middenin staat), de ritmische, trance-achtige muziek en het gebruik van extreme close-ups van het lichaam maken van Woman’s Work een diepgewortelde ervaring. Door bovenstaande elementen te combineren met het lichaam en belichaming als communicatiemiddel ontstaat er een connectie tussen de lichamen op het doek en de lichamen van de toeschouwers. Voor Woman’s Work onderzoek ik hoe ik gebruik kan maken van wat fenomenoloog en filosoof Maurice Merleau-Ponty “intercorporaliteit” noemt; als maker spreek ik dóór de lichamen in het werk het lichaam van de bezoeker aan. (Phenomenology of Perception, 1945). Het kijken naar het werk gaat voorbij de cognitie, voorbij onze analyserende, rechter-hersenhelft en doet een rechtsreeks beroep op het lichaam en het instinct van de toeschouwer; het werk dient niet begrepen, maar gevoeld te worden. De focus op deze fysieke ervaring activeert zo (het lichaam van) de toeschouwer, in plaats van het te verlammen met abstractie en analytische informatie. Woman’s Work ervaren wordt zo een belichaamde kijk-ervaring op zich.  

 

Reflectie – inhoud en vorm samengebracht 

Deze belichaamde kijkervaring brengt een tweedelige reflectie: Doordat de toeschouwer de lichamen op het doek op een belichaamde manier aanschouwt, ervaart en beschouwt hij gedurende de kijkervaring tegelijkertijd zijn eigen lichaam. Het werk maakt dat men het eigen lichaam ervaart als subject, als medium waardoor de wereld zintuigelijk ervaren wordt, als persoonlijke interpretatie en -belevingsbron en tegelijkertijd als object, als lichaam wat door anderen aanschouwt kan worden en wat zich als ‘voorwerp’ verhoudt tot de andere lichamen en systemen in de installatie. De reis en de strijd van de vrouwen reflecteert zo in en op het lichaam van de toeschouwers; zowel het ‘belichaamde lichaam’ als het ‘waardeloze lichaam’ worden gespiegeld. Dit laat het publiek reflecteren: Hoe ervaren en interpreteren zij de balk waarover de vrouwen lopen? Welke rol in de maatschappij, welk vooroordeel of privilege brengt het lichaam waarin zij zijn geboren met zich mee? Hoe verhouden zij zich tot het patriarchaat? 

 

Door van Woman’s Work een belichaamde kijkervaring te maken die activeert en reflecteert, vormt het werk een kritiek op de objectificering of ‘waardevermindering’ van het lichaam; een manier van denken die zijn wortels vindt in het patriarchaat en uitgedragen wordt door onder andere de nog altijd voor algemeen aangenomen male gaze en het neoliberalisme. De metafoor van de balk representeert deze androcentrische waarden en legt deze systemen die verborgen liggen en geankerd zijn in onze maatschappij bloot. Woman’s Work toont zo hoe rigide, ingesleten en onveranderbaar bepaalde patriarchale waarden (lijken te) zijn. Voor mij als kunstenaar is het onthullen van verborgen systemen en het transparant en realistisch tonen van de werkelijkheid waar echte schoonheid over gaat. Tegelijkertijd activeert, inspireert en motiveert het werk; het laat (in)zien dat vechten voor een toekomst met alternatieve waarden, een nieuwe blik en een onverschrokken generatie mogelijk én de moeite waard is.  

 

Inhoud & opzet Woman's Work

Inhoud & opzet Woman's Work

De installatie bestaat uit zes doeken die in een cirkel staan, waarvan vijf verticaal en één horizontaal geplaatst. Als toeschouwer sta je in deze arena. De vijf verticale doeken tonen individuele portretten van de vijf vrouwen, het horizontale doek toont een gezamenlijke choreografie.  

 

Op de verticale doeken van +/- 1.40 bij 2.20 meter worden de vrouwen ‘larger-than-life’ en zijn ze individueel te zien terwijl ze over de balk bewegen; vooruit, achteruit, langzaam of snel. Door iedere danser wordt een andere kwaliteit, een ander archetype verbeeld. De oudere vrouw loopt langzaam achteruit alsof ze naar achteren gestuwd wordt. Terugblikkend op haar leven verbeeldt ze de herinneringen en sensaties opgeslagen in haar lichaam, mooi en kwalijk. Haar rimpelige huid toont haar ervaring, haar vlees en littekens de gevechten die ze heeft moeten leveren. In een jonge vrouw zien we een innerlijk vuur, een urgentie om vooruit te lopen, maar haar armen blijven achter, alsof iemand eraan trekt, alsof haar vuur gedoofd moet worden. Het roept zowel kwetsbaarheid als geweld op, veerkracht en onderdrukking. Het sleutelwoord voor deze individuele portretten is weerstand. Door de fysieke kracht die nodig is om de weerstand die de vrouwen ervaren terwijl ze over de balk lopen te combineren met de balans-oefening die automatisch komt kijken bij het lopen over een evenwichtsbalk, ontstaat er een paradoxale, geladen fysieke kwaliteit. Hun kracht wordt telkens ondermijnd door een onontkoombare, afgedwongen voorzichtigheid. Hun intentie, de fysieke kracht van hun spieren, de focus en de ademhaling van de vrouwen is zichtbaar, door het camerawerk en de uitvergroting van de doeken zelfs invoelbaar. Hun gezichten tonen de emoties die voortvloeien uit het fysieke werk en de weerstand. Het lichaam is hun archief, het medium, een communicatiemiddel en de drager van hun identiteit. Zij zijn belichaamd. Terwijl ze hun persoonlijke, metaforische reis afleggen, toont de balk het systeem waar zij als mens, als vrouw zich toe moeten verhouden; een altijd aanwezige, beklemmende context die individueel niet te veranderen lijkt. De balk eindigt waar de voeten van toeschouwer beginnen. Zo lopen de vrouwen naar ze toe, de echte wereld in. 

 

Het horizontale doek laat niet de individuele strijd óp de balk zien, zoals de verticale doeken doen, maar toont de gezamenlijke strijd van de vrouwen mét de balk. Deze ritmische, opzwepende choreografie is een metafoor voor hun gevecht met het systeem, met het patriarchaat. De vrouwen balanceren alleen, op hun tenen of vinden onderweg houvast bij elkaar. Er is ruimte voor elegantie en een algemeen aangenomen beeld van vrouwelijkheid, maar springen ze, rennen ze, bewegen ze woest, dan verdwijnt het toneel onder hun voeten vandaan. Ze vallen, soms opstandig en gepland, soms onverwachts en gevaarlijk. Altijd komen ze weer boven. Nat van het zweet en gehard door de strijd klimmen ze de balk weer op. De vrouwen eisen ruimte op, ook als die er niet is. Ze nemen risico’s, ook als het vallen pijn doet. Zonder concrete oplossing in zicht is het de poging van de vrouwen, de ontwikkeling en samenwerking die ze doormaken die maakt dat hun strijd intrigeert, hoop geeft en uitnodigt.  

 

Als laatste zien we een meisje van 10, een jonge turnster met een talent voor de evenwichtsbalk. Zij heeft geleerd van de generaties voor haar, van de fouten, de risico’s en de overwinningen van de vrouwen die vochten voor hun ruimte, hun stemrecht, voor het eigenaarschap over hun lichaam. Ze manipuleert de balk, elegant en onverschrokken. Ze is niet vrij, de balk blijft aanwezig, maar ze is ook niet bang. Ze is de vleesgeworden representatie van de moed, de kracht en de hoop die ik zie in de nieuwe generatie. De inclusieve en omgevingsbewuste Gen Z, die een alternatieve toekomst en de mogelijkheid tot het transformeren van systemen in zich draagt. 

Inspiratie vanuit de kunst en activisme: Adèle Haenel on the paradox of 'strong women' in film

Inspiratie vanuit de kunst en activisme: Adèle Haenel on the paradox of 'strong women' in film

French actress Adèle Haenel on why portraying 'strong women' in film is not the solution, or as I call it: peusdo-emancipation: 

 

Haenel: "This is why we’re creating the future. Nowadays, the producer or the project is a bit more more concerned about, “Oh, maybe this person shouldn’t just be an object, she can be the subject, as a woman.” So it’s more common now. But there’s a way to stop halfway, and just say, “Oh, we’re going to do a strong woman character that fights the world and makes it!” This is the problem. When you’re portraying that, you’re in a way, saying, “Oh, actually, the world is okay. If you want, you can make it!” To me, it’s violent to say that. It’s super that there are women superheroes, we need that. But to me, it’s a stop halfway. You are trying to say, “Okay, this world is bad, but not that bad. You can exist if you want.” It becomes not political, and tells you that you can be self-made." 

 

Source: www.vulture.com/2020/03/portrait-of-a-lady-on-fire-q-and-a-cline-sciamma-adle-haenel.html 

Inspiratie vanuit de filosofie: Double focus: On the History of Women's Writing

Inspiratie vanuit de filosofie: Double focus: On the History of Women's Writing

Extract from "Double focus: On the History of Women's Writing" by Sigrid Weigel. p.61  

 

"Women are... defined according to male criteria as regards their characteristics, their behavior, etc. Woman in the male order has learnt to see herself as inferior, inauthentic, incomplete. As the cultural order is ruled by men but women still belong to it, women also use the norms of which they themselves are object... woman in the male order is at once involved and excluded.  

This means for woman's self awareness that she sees herself by seeing that and how she is seen. She sees the world through the male spectacles... She is fixated on self-observation refracted in the critical gaze of man, having left observation of the external world to his wide-ranging gaze. Thus her self-portrait originates in the distorting patriarchal mirror. In order to find her own image she must liberate the mirror from the images of woman painted on it by a male hand." 

111

Yellow Horizon

(werktitel) Een fenomenologische ervaring van het anonieme

Voor het thema identiteit ben ik op zoek gegaan naar wat ons lichaam ons kan vertellen over wat er van onze identiteit overblijft als we ons ontdoen van alle constructivistische lagen die ons maken tot wie we zijn; afkomst, inkomst, gender, sexuele oriëntatie, leeftijd, etc. Met de filosofische stroming de fenomenologie als methode kwam ik uit bij een ogenschijnlijk paradoxale conclusie: dat wat wij in het diepst van ons wezen zijn, is anoniem.  

In Yellow Horizon daal ik samen met het publiek af: in de wereld, in onze identiteit, in ons lichaam. Het toneel doet dienst als ‘onder’wereld; het leidt naar het anonieme in ons lichaam, dat wat onder onze geconstrueerde identiteit ligt, dat wat ons maakt tot wie we zijn, maar waar we ons zelden bewust van zijn. Door het werken met scenografie en het gebruik van licht, kleur en mist, elementen die bij uitstek de manier waarop we waarnemen beïnvloeden, gaat dit werk niet alleen over het anonieme in onszelf, maar wordt Yellow Horizon een moment, een ritueel bijna, waarop het publiek de kans krijgt dit anonieme voor zichzelf kan ervaren. Yellow Horizon gaat in november 2023 in première en speelt vervolgens meerdere malen in onder andere theater de Nieuwe Vorst en het Chassé Theater. 

 

“Nature is on the inside” says Cezanne. Quality, light, color, depth, which are over there before us, are there only because they awaken an echo in our bodies and because the body welcomes them.”

- Maurice Merleau-Ponty



research
Filosofisch-artistieke research

Als maker geloof ik dat dat het meest persoonlijke direct linkt aan het meest universele en ik werk daarom graag vanuit persoonlijke bron. In 2023 word ik dertig. Dertig leek me daarom een mooi moment om het thema identiteit onder de loep te nemen. Tot op heden heb ik nog geen bekende dertigers-crisis (wie ben ik? Wat doe ik hier?) gehad, maar door het doen van mijn artistieke onderzoek heb ik de afgelopen tijd wel stil gestaan bij de vraag hoe ik hier op aarde ben. 

 

Het principe identiteit zoals we dat in onze westerse maatschappij kennen heeft zo veel ingangen, definities en lagen dat een onderzoek naar dit thema oneindig is. Daarnaast observeer ik dat het identiteits-debat vandaag de dag oververhit lijkt te zijn; we moeten iemand zijn, we moeten ons definiëren, in gender, in seksuele voorkeur, in afkomst. We zijn maakbaar en moeten eruit halen wat erin zit. Als choreograaf zoek ik naar wat het lichaam ons over onze identiteit kan vertellen, maar ik bemerkte al snel dat fysieke categorieën als gender, huidskleur of leeftijd me meer iets zeiden over onze maatschappij en over hoe we naar elkaar kijken, dan over wie we diep van binnen zijn. Hoewel ik erken dat deze constructivistische categorieën wel degelijk van belang kunnen zijn in het vormen en uitdragen van onze identiteit naar de buitenwereld toe, ben ik als choreograaf vooral benieuwd naar de binnenwereld; naar dat wat er zich in ons lichaam afspeelt wat ons maakt tot wie we zijn. Dit bleek een voor mij vruchtbaar en bovendien minder bewandeld pad.